Sunday 21 October 2012

: : family day ,indah ciptaaNYA : :

assalamualaikum ,,,,,pppeeerrggghhh,,,,penat betui hari ini ,,,,,penat menerokai keindahan alam ...hari ini aku dan family aku pergi ke GUA TEMPURUNG  sebab family day ,,,,,beesssttt,,,,:D...aku sampai kat GUA TEMPURUNG  pukul 2:00 ptg ..lepas sembahyang zohor,,,,,hahaha,,,,ramai betul orang kat sana,,,,aku ,family, dan family orang lain ,...,kami b'kumpul di satu tempat macam dewan ,,,dekat-2 dengan area tempat letak kereta ,,,,,kami b'kumpul disitu ,,,dan diberi tazkirah sedikit mengenai perjalanan gua tempurung ,,,,semua itu mengambil masa 45 minit,,,,,lepas habis beri tazkirah ,,kami pun b'gerak menuju ke destinasi yang kami tuju iaitu GUA TEMPURUNG ,,,,,aku b'jalan b'dua bersama akak aku ,,,,aku melangkah dan terus melangkah untuk menuju ke pintu gua ,,,,,,tiba di pintu gua perasaan aku time tuh excited , takut , kagum....maklumlah aku baru first time masuk situ ,,,,,haha,,,aku melangkah masuk ke dalam gua ....aku pegang erat tangan akak aku,,,,aku terus berjalan menaiki anak-2 tangga,,,dengan suasana yang hanya diterangi lampu yang b'warna oren ,,,,,dan kedengaran titisan air yang jatuh satu persatu ,,tub!!!tub!!!,,kaki aku semakin penat ,,,muka aku mengeluarkan peluh ,,,,penat ~ ~ ~..aku baru  melepasi tahap satu ...ada lagi tiga tahap.....peeerrrrggghh,,,,,aku ingat menaiki anak tangga tak lah penat ,,,,rupa-2 NYA...macam nak tercabut kaki ,,,,,2 minggu lepas adik aku  ada gi gua tempurung jugak ade rombongan ,,,,, dia kata ,,,,mesti penat kan nak masuk gua ,,,,,aku balas balik dengan berkata ,,,,ek eleh  nak masuk gua je pun ,,,,,mana ade penat ,,,,,aku marah adik aku .....kini baru aku tahu ,,,bertapa penatnya menerokai gua ,,,,,seperti nak patah kaki ,,,,,,,
semakin lama perasaan takut hilang ,,,perasaan kagum aku semakin membuak-buak ,,,,,terdapat pelbagai jenis betuk batu yang ada dalam tuh ,,,,,aku terus kan perjalanan,,,,,masih kedengaraan bunyi air yang menitis,,,,,suasana dalam itu semakin lama semakin sejuk ,,,,,ade satu part tempat dalam gua itu ,,berangin,,,,aku berdiri di tempat yang beragin itu,,,,sambil otak aku b'fikir dari manakah angin itu datang ...padahal ,,,mana ada lubang-2 kat situ ,,,,,,aku berdiri lagi disitu,,sambil menikmati angin yang lembut ...yang membelai satu badan aku ,,,,terasa sejuk nya,,,,,teruskan perjalanan lagi,,,,,,akhirnya berhenti di tahap 2.....kami tak boleh teruskan perjalanan ke tahap 3 dan 4  kerana cuaca tidak mengizinkan......sambil b'rehat di tahap 2.....ade abang yang membimbing trip kami memberitahu ,,,,,bentuk-2 batu ,,,,dan dia ada cerita sedikit ,,,,tak lama itu ,,,kami kene b'patah balik untuk keluar dari gua itu ,,,,,,jalan-2 untuk terus menuju ke pintu gua ,,,,ia mengambil masa 1 jam jugaok ..lama kan ...finally ,,sampai jugak ,,,,,kami terus menuju ke dewan yang berada dekat-2 area tempat letak kereta ....kami merehatkan diri sambil menikmati juadah petang ,,,,,macam tau-2 je aku lapar time,,,,,time tuh aku penat plus lapar plus stress sebab aku dibasahi oleh hujan ...hahaha........lepas habis menikmati juadah ...kami membuat aktiviti terakhir iaitu cabutan bertuah ,,,mana ada aktiviti yang lengkap kalau tak ada cabutan bertuah ,,,,,,, family aku,,dan family orang lain begitu seronok saat itu ,,,,,dan akhirnya sudah tamat lah aktivity family day ......aku menghembuskan nafas yang penat ,,,,,,tapi aku memang tak puas hati ...sebab aku sampai dekat tahap 2 jeeek......aku ingat kan sampai tahap 4.....sebab tahap 4 ada air kan ,,,mesti beesss,,,,,,tapi  semua itu hanya angan-2 aku jee....tapi takpe ...aku dapat melihat ,,merasai macam mana rasanya menerokai alam yang indah .....yang paling best dapat menerokai gua dengan family ,,,,,,yeeaaahhhhhh,,,,(menjerit kerna penat )